Sinun pitää kävellä päivittäin, jos haluat pudottaa painoa

Kävelyn hyötyjä ei kannata aliarvioida; se on halpa, helppo ja tehokas liikuntalaji, joka auttaa myös painonhallinnassa.

Tiesitkö, että kävelemisestä on sinulle lukuisia hyötyjä? Sen lisäksi, että käveleminen on helppo laji suoritettavaksi lähes missä ja milloin vain, se auttaa parantamaan ja ylläpitämään niin fyysistä kuin henkistäkin hyvinvointia. Kävelyä ei kannata unohtaa myöskään silloin, jos tavoitteenasi on pudottaa painoa.

Puolen kilon painonpudotus vaatii 3500 kilokalorin vajeen

Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, Go Fit Stay Fit -verkkosivuston mukaan sinun tulisi kävellä reippaasti noin puolesta tunnista puoleentoista tuntiin päivittäin.

Riippuen kävelytahdistasi, poltat puolen tunnin kävelylenkillä 100–300 kilokaloria, tunnin lenkillä 200–600 kilokaloria. Osa poltetuista kaloreista on peräisin varastoituneesta rasvasta, jota elimistösi käyttää polttoaineena.

Säännöllinen kävely muun muassa parantaa sydämen terveyttä, kohottaa mielialaa, polttaa kaloreita, auttaa painonhallinnassa, lievittää stressiä, parantaa tasapainoa ja koordinaatiokykyä, tehostaa immuunijärjestelmää, vahvistaa jalkojen lihaksia, parantaa muistia, lievittää PMS-oireita, parantaa seksielämää ja tehostaa verenkiertoa.

Kuinka paljon kävelyä laihtuminen vaatii?

Jos haluat pudottaa painoasi terveellisellä tahdilla, puoli kiloa viikossa, sinun tulee kuluttaa joka päivä 500 kilokaloria enemmän energiaa kuin syöt. Tämä tarkoittaa 3500 kilokalorin energiavajetta viikossa. Puolentoista kilometrin matkalla ihminen ottaa keskimäärin 2000 askelta ja polttaa noin sata kilokaloria. Tämä painonpudotus voidaan siis tämän laskukaavan perusteella saavuttaa ottamalla päivittäin 10 000 askelta, eli kävelemällä noin 7,5 kilometriä.

Vaikka määrä voi tuntua ensi vilkaisulla todella pitkältä, sitä ei tarvitse kävellä kerralla, vaan jakaa osiin. Kävele töihin tai bussille, käytä rappusia ja lähde lastesi kanssa ulkoilemaan. Jos haluat tehdä kävelystä mukavampaa, pyydä ystävääsi mukaan tai kuuntele kävelylenkkisi aikana musiikkia tai äänikirjaa. Voit kävellä joinain päivinä enemmän ja toisina vähemmän, mutta tärkeintä on, että kävelystä muodostuu säännöllinen rutiini. 

Kun lisäät kävelyä jokaiseen päivääsi, saatat pian huomata niin kuntosi kuin mielialasi kohontuneen kuin itsekseen.